Ik leer ondernemers zichzelf en hun product succesvol authentiek te verkopen, zodat ze meer gaan klanten aantrekken.

Waarom ik besloot ondernemers te helpen met authentiek verkopen...

Voor mij staat ondernemen voor vrijheid. De vrijheid om iets te doen waar je goed in bent. Juist dát doen waar jij in uit blinkt, wat je blij maakt en waarmee je een bijdrage kan leveren voor anderen. En dit op een authentieke manier doen, een manier die bij jou past. Hoe tof is dat! Zelf bepalen waar en wanneer je werkt, zonder je te hoeven conformeren aan regels en meningen van anderen. Je talenten inzetten en volle potentie voelen. Wie wil dat nu niet?

Vanaf dat ik een klein jongetje was, ben ik bezig geweest met het creëren van meer vrijheid. Mijn drijfveer was om me vrij te voelen in mezelf en in mijn leven. Ik kom uit een nest waar er weinig ruimte was om je eigen weg te bewandelen. Er was maar één goede weg en dat was het volgen van de hoogste opleiding en daar een baan bij vinden. Alleen paste deze weg mij totaal niet. Ik wilde mijn eigen pad bewandelen. Ik was geen jongen die uren in de schoolbanken kon zitten. 


Grenzen zijn er om aan te geven waar iets nieuws begint!

Ik heb mijzelf altijd uitgedaagd om nieuwe ervaringen op te doen en buiten de kaders te denken. Om op avontuur te gaan en te ontdekken wat er nog méér mogelijk is. Ik ben nieuwsgierig van aard en heb me altijd geïnteresseerd in verkoop en communicatie. En om niet kwetsbaar te worden, leerde ik al vroeg om mijzelf af te stemmen op mijn omgeving. Deze manier van kijken gebruik ik nu volop in de commercie. Motieven van mensen achterhalen en ze uitdagen om verder te kijken dan ze gewend zijn. Te exploreren wat er allemaal mogelijk is en ze in contact te brengen met wat ze het allerliefste willen bereiken. Maar ook afstemmen op je doelgroep en je boodschap zó communiceren dat je klant urgentie gaat voelen en de meerwaarde ervan gaat inzien. Ik voel de energie door mijn lijf stromen als ik een ondernemer begeleid bij het uitwerken van een idee tot een product dat klaar is om te vermarkten. “I love it, when a plan comes together!”


Al op jonge leeftijd begon ik met verkopen en ondernemen. Ik was 16 jaar en wilde wat geld bij verdienen. Een krantenwijk was niet aan mij besteed. Geld verdienen met verkoop en communicatie vond ik veel leuker. Dus ik begon met het verkopen van parfums. De kick die ik kreeg als ik weer een flesje verkocht vergeet ik nooit meer. Het verkopen gaf me een heerlijk gevoel. Het is een soort voldoening die je ervaart.


iedere succesvolle ondernemer heeft minimaal één goede vriend, en ook een paar leermeesters!

Na een zoektocht op verschillende scholen, rolde ik het verkopervak in en kwam ik terecht bij een bedrijf waar mijn toenmalige directeur één van mijn grote leermeesters bleek te zijn. Hij leerde mij de fijne kneepjes uit het verkoopvak. Maar ook leerde hij mij om vooral véél te verkopen en desnoods iemand iets door “zijn strot te duwen” als het nodig was. Onervaren als ik was paste ik mij aan. Ik dacht dat dit erbij hoorde, dat dit verkopen was. Tegelijkertijd knaagde er iets in me, ik voelde dat het ook anders kon. Ik werkte hard en draaide veel uren. Mijn werk was erg belangrijk voor me. Het gaf me het gevoel iemand te zijn. Totdat het 'verschil in inzicht over verkoop' met mijn directeur uitmondde in een arbeidsconflict tot een rechtszaak aan toe. Toen ik daar in de rechtszaal stond en mijn eigen verweer deed, nam ik voor het eerst écht mijn eigen plek in. Ik ging staan voor mezelf!

Ik heb vaak het gevoel gehad dat ik er alleen voor stond. Ik mistte een hand in de rug. Iemand die je (onder)steunt als je hem écht nodig hebt. Wel leerde ik op eigen benen staan en volledig op mezelf te vertrouwen. Zelf keuzes te maken en mijn eigen pad te kiezen. Maar mijn gevoel volgen is hierin wel altijd een uitdaging geweest. Want op je gevoel vertrouwen was 'not done' in het systeem waar ik vandaan kom. Nadat ik voor mezelf was begonnen als businesscoach ging ik een coachopleiding volgen om me te verdiepen in wat mensen écht beweegt. De manier van verkopen die ik had geleerd paste niet meer, dus ging ik op zoek naar nieuwe manieren en vormen. Ik wilde mensen leren hoe ze authentiek kunnen verkopen. "Zet je relatie voorop, dan volgt de verkoop vanzelf wel."

authenticiteit heeft een enorme aantrekkingskracht op je klant

Ik leer ondernemers nu hoe zij dit op hun eigen authentieke manier kunnen doen. Ik laat ze ervaren hoe heerlijk het voelt als je verkopen omhoog schieten en veel meer mensen kan helpen met jouw product. Ik leer jou hoe je je eigen 'gut feeling' gaat volgen, ook als je hoofd er hele andere opvattingen op na houdt. Want  je 'gut feeling' durven volgen, zonder garanties of vangnet, geeft dat een enorme kick! Je leert dan volledig vertrouwen op je aanwezige kwaliteiten, zoals creativiteit of doorzettingsvermogen. Want de beste oplossingen dienen zich pas aan als je ze het hardste nodig hebt. Mensen in dit commerciële proces begeleiden geeft mij een rush, die kéér op kéér het beste in mij naar boven haalt. Dan heb ik echt het gevoel dat ik leef.

Leren vertrouwen op je gevoel, weten welke manier van verkopen bij jou past, dat kun je niet alleen en dat hoeft ook niet! Ik weet als geen ander hoe pittig het vak van ondernemer is en hoe fijn het is als je een sparringpartner hebt die je door de moeilijke momenten heen begeleidt. Er bestaat immers geen school voor ondernemers. Ik kom niet uit een ondernemersgezin en heb het vak dus ook niet met de paplepel in gegoten gekregen. Ik leerde het met vallen en opstaan. Als ik terugkijk op ruim 10 jaar dat ik nu ondernemer ben, had ik er geen minuut van willen missen.

Het moment waarop mijn compagnon de vraag stelde: "Pieter, waarom ben je eigenlijk voor jezelf begonnen? " Viel het kwartje bij mij. 

Als ik het opnieuw zou mogen doen doen, dan zijn er een aantal zaken die ik anders zou aanpakken. Mijn visie op wat een bedrijf echt een bedrijf maakt is veranderd. Ik kan nóg beter voelen, waar ik van commerciële waarde ben voor andere ondernemers. Inmiddels heb ik ruim 500 ondernemingen uit verschillende branches mogen begeleiden en commercieel helpen groeien. Naast dat ik jou leer op een betere en authentieke wijze te verkopen met mijn Koopmotief Model, begeleid ik ondernemers in het creëren van meer winst en (financiële) vrijheid.

profile-pic
profile-pic
profile-pic

Het Koopmotief Model

Door te werken volgens het koopmotief model is het mij volledig duidelijk geworden wat ik moet doen om van een potentiële klant een betalende klant te maken. Ik weet nu precies welke stappen er waar en wanneer gezet moeten worden door mij in het commerciële proces. Verkopen wordt op deze manier beter toepasbaar maar vooral leuker om mee te werken.

Chantal de Werd - Eigenaar Woman In Sync

Authentiek Verkopen

Ik heb Pieter ervaren als een ondernemer die verstand van zaken heeft. Met zijn koopmotief model leer je vanuit de klant te denken, welk motief hij werkelijk heeft en hoe je die klant dan het beste kunt benaderen. Pieter is deskundig, duidelijk en een prettig persoon. Ik zou iedereen die commercieel wil groeien aanraden om zich te laten begeleiden door Pieter en zijn koopmotief model.

Joris de Wildt - Eigenaar Kniecare

Verkoopcoaching

Pieter was mijn sales- en ondernemerscoach tijdens de eerste fase van mijn bedrijf Visual Punch. Zijn praktische aanpak was prettig waarin wij samen zaken als marketing, verkoop en financiën hebben doorgelicht. Pieter is betrokken en deskundig, ik kon altijd op hem rekenen als ik tussendoor een vraag had. Naast een goede start, gaf dit meer overzicht, inzicht en vertrouwen in de bedrijfsvoering en het aantrekken van nieuwe klanten.

Jouri Verhoeven - Eigenaar Visual Punch

WELK TYPE VERKOPER BEN JIJ?

>